رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پرسونای مخاطب چیست؟
#1
زمانی که صحبت از تولید محتوا می شود به تنها چیزی که فکر نمی کنیم این است که قرار است این محتوا برای چه کسی تولید شود؟ خواننده محتوای ما چه کسی است؟ به طور کلی چه شخصیتی دارد؟

تولید محتوا برای اکثر ما یعنی محتوایی تولید کنیم که در زمینه کاری خودمان باشد. همه ما فکر می کنیم این یک وظیفه از پیش تعیین شده برای ماست و تنها چیزی که مهم است مقالاتی بنویسیم که در رابطه با حوزه کاری مان باشد. اینکه مخاطب ما چه کسی است اصلا برایمان مهم نیست!
پرسونای مخاطب یعنی همین که ما بدانیم شخصیت مخاطب ما چگونه است؟ طراحی پرسونای مخاطب یعنی اینکه قبل از تولید محتوا شخصیت های خیالی از مخاطبان خود بسازیم و طبق آن برای آن ها تولید محتوا کنیم. شاید پیش خود فکر کنید چرا این کار مهم است؟ چرا باید این کار را قبل از تولید محتوا انجام دهیم؟
در این مقاله دقیقا درباره پرسونای مخاطب و طراحی آن صحبت می کنم. طراحی پرسونا قضیه فوق العاده مهمی در جذب مخاطب و تبدیل آن به مشتری است که خیلی از دوستان در این مورد ناتوان هستند یا اینکه اصلا به آن اهمیت نمی دهند. در این مقاله همراه من باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد پرسونای مخاطب به شما بدهم.
 
پرسونای مخاطب (Persona) چیست؟
به جمع آوری مجموعه ای از ویژگی های شخصیتی، الگوهای فکری و رفتاری از مخاطب فرضی مان پرسونا مخاطب می گویند.
به بیان دیگر پرسونای مخاطب ترسیم یک شخص یا تصویر خیالی از یک فرد است که الگوهای رفتاری و سایر ویژگی هایی که در آن وجود دارد در گروهی از مخاطبین ما نیز وجود خواهد داشت.
البته خیلی از دوستان به بخش بندی کردن مخاطبان هم پرسونای مخاطب می گویند. یعنی ممکن است در هر کسب و کاری نیاز به طراحی چند پرسونای مخاطب باشد. به عنوان مثال مشتریان یک فروشگاه اینترنتی که محصولات متعددی دارد، مسلما دارای شخصیت های متفاوتی هستند. به خاطر همین ممکن است برای هر دسته بندی از محصولات نیاز به طراحی پرسونای مخاطب باشد.
برای بازاریابان محتوا یا تولید کنندگان محتوا برای کسب و کارهای آنلاین بسیار مهم است که شخصیت مخاطبی که قصد دارند از طریق تولید محتوا روی آن ها تاثیر بگذارند را شناسایی کنند و بدانند.
در واقع خیلی از شکست ها در بازاریابی محتوا به خاطر عدم شناخت از مخاطب صورت می گیرد. بازاریابان محتوا باید بتوانند شخصیت سازی کنند. باید شخصیت فرضی مخاطبان خود را بسازند و با توجه به آن محتوای تاثیر گذار خود را تولید کنند.
 
چرا طراحی پرسونای مخاطب مهم است؟
به طور کلی طراحی پرسونای مخاطب به ما در تولید محتوا، ساخت محصولات، ارتباط با مشتریان، طراحی بصری سایت و دیگر جنبه هایی که ممکن است در هر کسب و کاری وجود داشته باشد کمک می کند.
همانطور که قبلا هم اشاره کردم یکی از اهداف بازاریابان محتوا دسته بندی مخاطبین از نظر شخصیت، علایق و به طور کلی خصوصیاتی است که در هر گروه از مخاطبین ممکن است وجود داشته باشد.
مسلما شخصیت و علاقه مندی های خانم های 20 تا 25 ساله با خانم های میان ساله 40 ساله یکی نیست! پس چه در تولید محتوا، چه در تولید محصولات، چه در نوع ارتباط با آن ها باید متفاوت عمل کنیم. البته فکر نکنید قرار است برای تک تک مخاطبین پرسونا بسازیم! نه به هیچ وجه نیازی به این کار نیست. بلکه یک پرسونا می تواند برای گروهی از مخاطبین با توجه به حوزه کاری و فعالیتی که انجام می دهیم کار ساز باشد.
پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوا بسیار مهم و کاربردی است. با ترسیم پرسونای مخاطب می توانید استراتژی تولید محتوای خود را پیش ببرید. اینکه چه محتوایی برای مخاطبین شما جذاب تر است و برای شما سودمند تر خواهد بود در بازاریابی محتوا بسیار مهم می باشد.
پرسونای مخاطب به شما کمک می کند تا در راستای اقدامات کاربران تان پیش بروید و دقیقا با توجه به علاقه مندی های آن ها خدمات تان را ارئه دهید. در حقیقت با ساخت پرسونا ها می توانید مجموعه ای از کاربران را به اقدام کننده هایی تبدیل کنید که در نهایت به مشتریان وفادار شما تبدیل شوند.

منبع : سایت همیار وب
پاسخ }
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  چاپ سولیت چیست hassanh403 0 60 07-12-2018، 07:34 PM
آخرین ارسال: hassanh403

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان